Een sociaal parkeerbeleid
Je hebt het wel al eens meegemaakt. Je parkeert je wagen in Aalst. Plots staat er een betaalautomaat om je geld te innen. Vroeger kon je er nochtans gratis parkeren. Of je vindt een boete onder je ruitenwisser. Je portemonnee is weer wat lichter. Steeds meer Aalstenaars laten hun ongenoegen over het parkeerbeleid horen. PVDA Aalst wil het asociale parkeerbeleid in de stad veranderen.
Visie
PVDA Aalst neemt het parkeerbeleid al jaren op de korrel. Het stadsbestuur maakte de keuze voor een parkeerbeleid dat extra geld kost aan Aalstenaars en aan bezoekers van de stad. Een parkeerbeleid dat privé-parkeerbedrijven zoals Optimal Parking Control verrijkt. Een parkeerbeleid waar de stad te weinig aan overhoudt. Kort samengevat: Een parkeerbeleid dat allesbehalve sociaal is. Maar we moeten de parkeerdruk echt wel verlagen om Aalst leefbaar te houden. En als we de parkeerdruk willen verlagen, dan helpt het niet om Optimal Parking Control te verrijken. PVDA Aalst kiest voor een sociaal parkeerbeleid dat de portemonnee van Aalstenaars en bezoekers spaart. De parkeerdruk verlagen, doen we door te investeren in alternatieven voor de auto. Onze voorstellen voor een sociaal parkeerbeleid staan dus niet los van onze voorstellen over mobiliteit.
Wat wij willen
1. Goedkoper parkeren
- Geen uitbreidingen van de betalende parkeerzone.
- Geen verhoging van de parkeertarieven.
- Met het nieuw op te richten parkeerbedrijf schroeven we het betalend parkeren terug - en schaffen we het uiteindelijk af.
Meer achtergrondinformatie
We moeten in steeds meer straten betalen om te parkeren. Aalst linkeroever was al betalend. Maar sinds januari 2022 laat het stadsbestuur (N-VA en Open VLD) ons ook op rechteroever betalen. In januari 2023 werd de omgeving van het zwembad Aquatopia aan de betalende parkeerzone toegevoegd. Parkeerautomaten schieten als paddenstoelen uit de grond. En betalen voor iets dat vroeger gratis was, dat voel je in je portemonnee.
We moeten ook steeds meer betalen om te parkeren. In november 2020 maakte het stadsbestuur parkeren in de stad al duurder. In december 2022 keurden de N-VA en Open VLD, gesteund door Groen, een nieuwe verhoging van de tarieven goed. Op de gemeenteraad noemde het Vlaams Belang deze tariefverhogingen "luttele euro's". Luttele euro's? De parkeertarieven stegen maar liefst 8 tot 20 procent. In 2018 kostten de eerste en de tweede bewonerskaart respectievelijk €31,50 en €120. Sinds januari 2023 kosten deze respectievelijk €37,50 euro en €216.
We verlagen de parkeertarieven. PVDA Aalst wil geen nieuwe uitbreidingen van de betalende parkeerzone, noch een nieuwe verhoging van de parkeertarieven. Met een nieuw op te richten stedelijk parkeerbedrijf schroeven we het betalend parkeren terug en schaffen we het uiteindelijk af.
2. Het parkeerbeleid terug in handen van de stad
- We richten een stedelijk parkeerbedrijf op en zetten het contract met Optimal Parking Control stop.
- We zetten het stedelijk parkeerbedrijf in om de parkeerdruk in Aalst te verlagen en de leefbaarheid in de stad en de wijken te verhogen.
Meer achtergrondinformatie
Parkeer je je auto in Aalst, dan betaal je aan OPC – OPC is kort voor Optimal Parking Control, het privébedrijf dat het parkeerbeleid in handen kreeg van het stadsbestuur. Krijg je een boete of koop je een bewonerskaart, dan betaal je eveneens aan OPC. En dat brengt allemaal best wat geld in het laatje, want OPC beheert zowel het straatparkeren als enkele grote parkings in de stad. Vanaf 2019 tot en met 2023 betaalden we met z’n allen al 15,72 miljoen euro aan OPC in Aalst.
Het stadsbestuur krijgt van OPC een deel van de opbrengst van het betalend parkeren in Aalst. Het zou eraan ontbreken, maar het is te weinig. Vanaf 2019 tot en met 2023 kreeg de stad 7,60 miljoen euro op 15,72 miljoen euro, minder dan de helft van de totale opbrengst in die periode. De stad ontvangt dus een deel van ons parkeergeld, maar de rest van de opbrengst – 8,12 miljoen euro – blijft achter bij OPC, in handen van het privébedrijf. Dat is geen goede zaak voor de Aalstenaar. Of je nu regelmatig met de auto rijdt of niet, of je nu de fiets of het openbaar vervoer gebruikt: het is geld dat het stadsbestuur niet kan gebruiken voor investeringen in bijvoorbeeld een betere mobiliteit in Aalst en haar deelgemeenten.
We richten een stedelijk parkeerbedrijf op en zetten het contract met OPC stop. Met een parkeerbeleid in eigen beheer houden we meer geld over. Als we de cijfers van OPC van 2019 tot en met 2023 gebruiken, zou Aalst de opbrengst van 15,72 miljoen euro zelf gekregen hebben. Dat wil OPC natuurlijk koste wat kost vermijden, en daar heeft het veel voor over. Zo wilde OPC in 2022 maar liefst 98 percent van de jaaropbrengst aan de stad Genk geven om haar contract te behouden. Zo’n voorstel doe je alleen als je voldoende geld kunt rapen met betalend parkeren.
Een parkeerbeleid in eigen handen is goed voor je portemonnee én voor de leefbaarheid van Aalst. We verlagen de parkeerdruk door te investeren in alternatieven voor de auto: Openbaar vervoer, randparkings en fietspaden. In ons programmahoofdstuk Mobiele stad lees je meer over deze voorstellen. Met deze alternatieven kunnen we het betalend parkeren terugschroeven en uiteindelijk afschaffen. Wie de auto nodig heeft, kan deze gebruiken zonder dat OPC er rijker van wordt.
Een eigen parkeerbeleid vertrekt van de noden van de Aalstenaars, niet van de winsthonger van OPC. Maar een stedelijk parkeerbedrijf dient evenmin om de stadskas te vullen op de kap van de Aalstenaars. Er kan dus geen sprake zijn van extra parkeerboetes uitdelen. Het stedelijk parkeerbedrijf dient ook niet om parkeerplaatsen te schrappen en vervolgens automobilisten naar de veel te dure NMBS-parking of private parkeergarages zoals op de Hopmarkt of de Postsite te duwen. Het stedelijk parkeerbedrijf wordt geen tweede OPC.
3. Geen scanwagens in Aalst
- We laten geen scanwagens toe in Aalst - er worden nu al te veel boetes uitgedeeld.
Meer achtergrondinformatie
Tijdens deze bestuursperiode plaatste OPC maar liefst 104 nieuwe parkeerautomaten op rechteroever en in de omgeving van Aquatopia. De betalende zone werd groter, maar zo ook de kans op een boete. Vanaf 2019 tot en met 2023 schreef OPC in Aalst – hou je vast – 285.496 parkeerboetes uit. De boetes leverden gedurende die periode meer dan 5 miljoen euro op. De boetefirma heeft er trouwens veel voor over om het boetegeld binnen te halen. Op haar website schrijft het bedrijf: “OPC ontwikkelde hiervoor een zeer efficiënte procedure in samenwerking met een gespecialiseerd advocatenkantoor en een nationaal netwerk van deurwaarders.”
Bovendien onderhandelde OPC met het stadsbestuur om een scanwagen in Aalst in te zetten. Een scanwagen – een boetemachine op vier wielen – laat volgens het bedrijf toe “om omvangrijke zones op zeer efficiënte wijze en binnen een kort tijdsbestek te controleren.” De parkeerautomaten in Aalst zijn al aangepast aan het gebruik van de scanwagen, verklaarde de CEO van OPC in de lokale media nadat PVDA Aalst actie voerde tegen het hoge aantal boetes.
Nadat N-VA, Open VLD en Groen de betalende zone hebben uitgebreid, stond OPC dus al klaar om sneller boetes uit te delen. En dat zien we ook in andere steden, zoals in Knokke-Heist, Genk en Sint-Niklaas: Waar OPC de boetemachine op vier wielen introduceert, stijgt het aantal boetes. De PVDA wil geen scanwagen in Aalst.